06 – 28 53 19 92 info@go4goals.nl

Veel van de tactieken, adviezen en strategieën met betrekking tot SEO content zijn hopeloos verouderd. Deze adviezen zijn ooit toegepast en waren in het verleden zeker zinvol, maar kunnen nu zelfs een reden zijn voor Google om je website af te straffen.

Daarom in dit artikel een korte geschiedenisles over SEO. Ik zal het volgende bespreken:

  1. Wat moet worden vermeden qua SEO?
  2. Wat werkte vroeger, maar nu niet meer?
  3. Een kort 5-stappenproces dat je vandaag zou moeten gebruikt voor het schrijven van content, waardoor je bovenaan in de resultaten zal komen te staan.

Bekijk ons whiteboard

SEO-schrijven-in-2018

 De betekenis van SEO voor jouw website is de laatste jaren sterk veranderd. Er wordt helaas vaak slecht advies gegeven en zelfs vreselijk slecht advies over wat je moet doen met het schrijven van content voor SEO, oftewel het schrijven van content om hoog te scoren in zoekmachines als Google.
 
Sommige aspecten van SEO zijn puur mythisch geworden, maar andere aspecten zijn nog steeds onderdeel van SEO-lijstjes die al jaren niet zijn geüpdate. Hoe zag SEO content schrijven er uit in 2001 en 2008 en hoe is het nu in 2018? Vroeger zag het schrijven voor SEO er als volgt uit….

SEO content schrijven in 2001

  1. Het volstoppen van content met keywords

Als je hoog wilde scoren in zoekopdrachten, was het overmatig gebruik van keywords een hele realistische tactiek dat zeker een goed effect kon hebben, vooral eind jaren ’90 en begin 2000. Allerlei tags, locaties en de content werd dus volgepropt met keywords.

  1. Verschillende varianten op keywords werden afwisselend gebruikt

Wanneer mijn keyword bijvoorbeeld ‘gouden armband’ was, werden er varianten gebruikt als gouden armbanden, gouden armband accessoires, gouden armband accessoire, gouden armbanden accessoire, gouden armbanden accessoires en allerlei kleine variaties op de zoekwoorden. De zoekmachines hadden namelijk nog niet helemaal door dat er verschillende variaties waren op bepaalde zoekopdrachten. Daarom was het dus belangrijke om een exacte match te hebben met zoekopdrachten.

  1. Keywords gebruiken in elke mogelijke tag

Alles volstoppen met keywords.

  1. Keywords gebruiken in het domein en subdomein

Je zag dus dat grote merken werden overtroffen door domeinen als gouden-armband-accessoires.goudenarmbandaccessoires.info. Sommige domeinen hielden het overigens best lang vol.

  1. SEO was schrijven voor zoekmachines, en secondair om bezoekers niet teveel te irriteren.

Een website was vaak een soort van dekmantel, waarbij een deel voor de zoekmachines was bestemd en een ander deel voor de bezoekers. De makers van websites waren zich er namelijk heel goed van bewust dat de tekst die was volgepropt met keywords niet erg aantrekkelijk was of overtuigend werkte voor de bezoekers.

SEO content schrijven in 2008

We gaan een stapje vooruit in de tijd. Een aantal punten van SEO in 2001 waren in 2008 verder doorontwikkeld, maar niet allemaal.

  1. Keywords op belangrijke plekken zijn nog steeds belangrijk.
  2. Een exacte match is nog steeds belangrijk op veel plekken. Er werden dus unieke pagina’s opgezet voor keywords met hetzelfde doel.

‘Gouden armband’ en ‘gouden polssierraad’ zouden twee verschillende pagina’s kunnen hebben. Maar ‘Gouden armband’ en ‘Gouden armbanden’ konden in 2008 twee verschillende pagina’s zijn en het allebei goed doen. In 2018 kan dit niet meer…

  1. Domeinnamen waren minder krachtig, subdomeinen hadden nog wel invloed.

Ze hadden nog wel een rol in zoekmachines. In 2008 waren er nog discussies of je nou wel of niet een domeinnaam moest hebben met de belangrijkste keywords erin.

In 2008 waren links super krachtig, en krachtiger dan on-page SEO. Daardoor was het schrijven om links te verkrijgen er prijzig.

Maar dat is het overigens nog steeds. Hier kom ik later op terug.

SEO content schrijven in 2018

Laten we een decennium vooruit springen. Wat is in 2018 de betekenis van content voor SEO? Heel wat, kan ik je zeggen.

  1. Aansluiting vinden op de zoekopdracht is het belangrijkste. Content dat hier niet op inspeelt, lijkt geen goede ranking te hebben.

Zoekmachines hebben grote verbeteringen doorgevoerd, met name Google, maar ook Bing. Ze hebben zich erg verbeterd op het gebied van het optimaal oplossen van de zoekopdracht. Hierdoor hebben ze bereikt wat ze wilden, namelijk dat de content die het beste aansluit op de zoekopdracht het beste resultaat krijgt in de zoekresultaten. Content dat niet goed aansluit op een zoekopdracht, eindigt niet goed in de resultaten van de ranking. Je kunt best op een bepaald moment goed scoren, maar je zult zeker worden overtroffen door een website die wel een goede oplossing biedt op de zoekopdracht.

  1. Het matchen van de intentie is in 2018 belangrijker dan het matchen van het exacte keyword.

Het gaat vooral om het maken van een match tussen de intentie van de zoeker met de content van je website. Wanneer verschillende keywords dus dezelfde intentie hebben, is het aan te raden om een pagina te maken die deze intentie reflecteerd, waarin deze keywords, of in ieder geval een groot deel van deze keywords, worden gebruikt.

  1. Er zijn slechts enkele tags nog van belang in SEO.

Er zijn vandaag de dag in SEO eigenlijk nog 2 onvervangbare tags. Dit zijn het titel element (title element) en de inhoud van de tag (body content). Je zou nog steeds goed kunnen ranken zonder het keyword in deze twee tags te gebruiken, maar dat is niet aan te raden. Dit is omwille van zoekmachines en omwille van zoekers. Wanneer je het keyword in de tag ziet in de resultaten van je zoekopdracht, is er een grotere kans dat je erop klikt. Een goede headline is dus een overtuigende regel waarin het keyword goed is opgenomen.

Enkele andere bruikbare tags in 2018, zijn nog steeds:

Headline tags (H1, H2, H3, enz.).

URL. Natuurlijk helpt het wanneer de URL ook een belangrijk keyword bevat. Het biedt natuurlijk duidelijkheid voor zoekers wanneer de URL de intentie van de website reflecteert, maar ook wanneer een URL wordt gekopieerd en gedeeld met anderen (dan weten anderen wat de URL ongeveer inhoud) of wanneer de link wordt gedeeld via social media kanalen.

Meta beschrijving. Deze wordt niet meer gebruikt voor de ranking, maar wordt wél gelezen door zoekers. Wanneer de meta beschrijving dus de keywords, woorden of zinnen bevat waarna wordt gezocht, zijn de zoekers eerder geneigd om op het zoekresultaat te klikken. Hoe meer klikkers, en de betrokkenheid hoog is, hoe hoger de ranking in de zoekmachine.

De image alt attribute, wat van pas komt bij gemiddelde zoekresultaten, maar met name in Google Afbeeldingen. Zoals je zou kunnen weten uit mijn eerdere blog, kunnen afbeeldingen en andere media een goede stroom aan bezoekers genereren.

  1. Het gebruik van woorden, zinnen en concepten die Google ziet als gerelateerd aan de zoekopdracht.

Dit kan een goede boost geven aan je bezoekersaantal. Mensen gebruiken bijvoorbeeld bepaalde content en voegen hier een missend woord of zin aan toe die andere pagina’s die goed scoren in Google relateren aan de woorden en zinnen in kwestie.

Bijvoorbeeld het gebruik van ‘Amsterdamse buurten’, en vervolgens ontbrekende woorden eraan toe te voegen die door anderen gerelateerd worden aan Amsterdamse buurten, zoals ‘Centrum’, ‘De Pijp’, ‘Indische Buurt’, ‘De Jordaan’, ‘De Baarsjes’, enzovoort. Het kan zijn dat Google de pagina die deze buurtnamen opneemt hoger laat scoren dan pagina’s die dat niet doen, omdat Google weet dat deze gerelateerde termen relevant zijn in zoekopdrachten.

  1. De ervaring van de bezoeker met je tekst en content is belangrijker dan ooit. Dat heeft te maken met betrokkenheidsstatistieken.

Google kan zien dat mensen die op een bepaald resultaat klikken minder geneigd zijn om op de ‘terug’-knop te klikken om vervolgens op een ander resultaat te klikken. Of dat mensen dus geneigd zijn om op een bepaalde pagina te blijven en de content van deze pagina te bekijken om het doel wat ze hadden met de zoekopdracht te voltooien. Dit is de betrokkenheid. Goede betrokkenheid is een goed teken voor Google en hierdoor zal je hoger scoren.

Zorg er dus voor dat bezoekers betrokken raken door goede content te hebben.

Het SEO schrijfproces in 2018

Wat betekent deze korte geschiedenisbeschrijving van SEO voor jouw website? Ik kan je enkele stappen aanraden die je zou moeten volgen bij het optimaliseren van je website. Ook al doe je verder niets aan SEO, wanneer je deze 5 stappen volgt, zal je waarschijnlijk meer succes krijgen dan je concurrenten.

Stap 1: Zet alle keywords op een rijtje waar een pagina op doelt.

Maak dus een lijstje. Alle keywords zouden hetzelfde doel moeten nastreven.

Stap 2: Schrijf op wat de zoekers eigenlijk willen bereiken met hun zoekopdrachten.

Wanneer iemand zoekt in Google naar ‘gouden armband’, wat wilt die persoon dan bereiken met deze zoekopdracht? Probeer meer informatie over hen te achterhalen door middel van bijvoorbeeld een keyword onderzoek.

Willen ze verschillende modellen zien? Willen ze weten wie ze maakt? Willen ze de armbanden kopen? Willen ze weten hoeveel het kost? Willen ze weten welke online winkel gouden armbanden verkopen?

Waarschijnlijk zijn veel van deze punten van belang. Dit zijn de intenties achter zoekopdrachten. Door de intenties te weten, kun je je pagina hier op inrichten.

Stap 3: Maak een visuele layout.

Hier komt de headline, hier de subheadline. Enkele belangrijke concepten worden bovenin geplaatst in een speciaal tekst vak. Een belangrijke, overtuigende tekst komt bovenaan te staan en wordt groot afgebeeld. Hiermee proberen we de intentie van de zoekers te reflecteren en hen dus te overtuigen van de content van de pagina. Enzovoort…

Stap 4: Schrijf eerst en voeg dan de keywords toe en de belangrijke gerelateerde termen, zinnen, concepten en onderwerpen die je aan de pagina wilt toevoegen.

Door deze manier van werken zal je een goede SEO content kunnen creëren waardoor je goed zou kunnen scoren in zoekmachines als Google.

Stap 5: Ontwerp de aas waardoor influencers, bloggers, andere websites en publicaties je link zullen willen gebruiken.

In 2018 zijn links nog steeds een erg belangrijk onderdeel van SEO.

Wanneer je deze stappen volgt en iets nieuws hebt kunnen leren uit de geschiedenis van SEO, denk ik dat je veel succesvoller kunt worden in het schrijven van content voor SEO.

6 + 11 =

Meer informatie

Neem direct vrijblijvend contact op voor een gesprek over Facebook adverteren