Longtail SEO: Wanneer en hoe gebruik je zoektermen waar weinig zoekverkeer op is.

Bij SEO is de longtail een enigszins schimmig gebied dat moeilijk te onderzoeken is, omdat er zo weinig gegevens over bekend zijn. Maar de zoekwoordtermen die je wel ontdekt, zijn hun gewicht in goud waard. Ze zorgen namelijk voor waardevolle traffic naar je website. In deze blogpost probeer ik een en ander duidelijk te maken. De strategieën gaan van branche specifieke SEO tot aan een veel bredere content strategie met veel longtail zoekopdrachten als bijvangst.

Longtail zoekwoorden

De relatie tussen zoekvolume en zoektermen

Niet iedereen weet dat er een relatie is tussen de omvang van het zoekvolume en de aard van de zoekterm. Het is een soort van vraag en aanbod curve in SEO land. Kort gezegd komt het er op neer dat er heel veel gezocht wordt op algemene termen en heel weinig op zeer specifieke termen.

Er is bijvoorbeeld aardig wat volume bij EK voetbal (nu uiteraard een stuk minder dan afgelopen maand), maar al veel minder op wat meer gespecificeerde zoektermen als EK finale, waarschijnlijk een paar honderd of misschien duizend keer per maand. Dan zijn er wat minder mensen die bijvoorbeeld het aantal doelpunten wil weten, maar dat aantal is altijd nog substantieel. Daarna belandt je in de longtail, bijvoorbeeld voor zoektermen als “wat is de prijs van een toegangsticket voor wedstrijd Frankrijk Italië ”. Maar heb je het over hele specifieke zoektermen, als “ voetbal T shirt van een lokaal elftal met bedrukking?” dan zal het aantal keren dat hier op gezocht worden misschien maar 1 of 2 keer per maand zijn of zelfs nog minder. Dat zijn de zogenaamde longtail zoekwoorden.

Weinig bekend over longtail zoektermen

Het is erg moeilijk om in dat gebied van de longtail zoekwoord onderzoek te doen. Zelfs de zoekmachines kunnen hier niet echt mee uit de voeten omdat er niet genoeg zoekvolume is om het zoekgedrag zichtbaar te maken in een tool zoals Adwords of Bing’s research. Zelf de zoeksuggestie of gerelateerde zoekopdrachten kunnen weinig met deze longtail zoektermen. De aantallen zijn gewoon te klein. Maar voor heel veel bedrijven, en de jouwe kan daar één van zijn, kunnen juist de longtail zoektermen erg waardevol zijn.

Gebruik van longtail zoektermen in de praktijk

Er zijn twee manieren om tegen het inzetten van longtail zoektermen aan te kijken. Beide vereisen een aparte strategie om tot bruikbare resultaten te komen.

  1. Hyper- specifiek (niche dus)
  2. Brede aanpak, niet gericht op speciale zoektermen

In het eerste geval ga je een aantal zeer specifieke zoektermen inzetten waarvan je weet dat ze veel waarde hebben voor jouw bedrijf. Hoewel er misschien heel weinig op gezocht wordt, zoiets als 1 of 2 keer per maand, weet je dat wanneer mensen met deze zoektermen naar je site kunt leiden, je vrijwel zeker van kunt zijn dat de bezoekers ook daadwerkelijk goed terechtkomen. Want stel dat je 50 pagina’s maakt (voor elke zoekterm één uiteraard) waar misschien maar 1 of 2 bezoekers op af komen per maand, dan kun je toch op jaarbasis rekenen op een 110 tal zeer waardevolle hits. Om dit goed te doen, moeten de zoektermen aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Grote Conversie waarschijnlijkheid, oftewel je weet dat je bezoekers kunt omzetten in klanten wanneer je ze ergens toe kunt aanzetten,
  • Weinig concurrentie, omdat slechts een handvol mensen op de hoogte zijn van jouw zoektermen. Er zijn dus niet tal van andere websites die hetzelfde aanbieden.
  • Je moet proberen geoptimaliseerde (seo) pagina’s gaan maken waardoor bezoekers klanten worden of de informatie krijgen die nodig is om ze aan jou te binden.

In het tweede geval ga je niet specifiek te werk, maar heel globaal en grootschalig. Een beetje te vergelijken met een schot hagel in het donker. Door heel veel content te plaatsen hoop je een groot aantal longtail zoektermen te omvatten. Op deze manier werken heel veel sites die door gebruikers gevoed worden, grote blogs en sites die heel veel informatie bevatten over uiteenlopende onderwerpen. Misschien zit er hier en daar wat specifieke zoektermen tussen, maar dergelijke sites proberen vooral de enorme groep zoektermen in de longtail aan te boren die er misschien in hun branche aanwezig is, door zoveel mogelijk content te plaatsen. Wanneer je op die manier te werk wilt gaan, dan lijkt het er op dat:

  • Je heel veel originele content moet produceren,
  • Geen focus legt op conversie ratio’s omdat je geen idee hebt waar de zoekers eigenlijk naar op zoek zijn, vooral niet in het longtail gebied,
  • Je heel veel zoektermen zult gaan inzetten
  • Er geen specifieke zoekwoord targets beschikbaar zijn. Dus je moet meer focussen op de inhoud en veel minder op het gebruik van keywords.

 

Branche en specifieke longtail SEO

longtail seoLaten we beginnen met de branche en specifieke benadering. Het eerste waar ik dan aan denk, is waar moeten die pagina’s aan voldoen om ze te optimaliseren voor een bepaalde zoekterm. Zoals bijvoorbeeld “het voetbal T-shirt van lokaal elftal met opdruk”. Waar moet je opletten bij deze strategie:

  1. Inzet van standaard on page SEO om de pagina te optimaliseren
  2. Slimme interne links
  3. Weinig externe links, 1 of 2 is al genoeg. Bij longtail kun je zelfs hoog ranken zonder externe links
  4. Investeer ook hier in kwaliteitscontent. De pagina moet door Google geïndexeerd worden en bezoekers moeten er precies vinden wat ze zoeken. Want nu de bezoeker eenmaal op jouw pagina is, moet je hem natuurlijk niet verliezen doordat de pagina er niet uit ziet, geen of weinig relevante informatie bevat of op een andere manier niet voldoet aan de verwachtingen van de klant.

 Andere mogelijkheden:

  1. PPC (pay per click) kan je een eind op weg helpen met het bedenken van de juiste zoektermen. Je kunt een algemene term kopen in AdWords of Bing en vervolgens de hyper specifieke of branche gerichte kansen ontdekken. Stel dat ik dus betaal voor een zoekterm als “voetbalshirt met opdruk” dan zie ik dat ze vooral zijn voor clubs die ik ken maar er kunnen ook een paar bij zitten die veel minder vaak gezocht worden, de longtail dus. Dit is misschien ook wel de beste reden om een tijdje te betalen voor deze algemene zoektermen, ook al leveren ze ogenschijnlijk geen extra inkomsten op binnen je Adwords campagne.
  2. Je kunt gebruik maken van keyword research tools en bovendien ook die zoektermen die al aardig zoekvolume hebben. En dat terwijl je eigenlijk op zoek bent naar tools waarmee je unieke zoektermen kunt vinden waar helemaal (nog) niet op gezocht wordt. Dus een zoekvolume van 0 hebben. Voorbeelden hiervan zijn Moz’s keyword Explorer, KeywordTool.io. en Ubersuggest. Ook zou je zoekwoord onderzoek tools kunnen gebruiken van andere providers zoals Searchmetrics of welke andere dan ook. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je keywords vindt waar hooguit een keer of 10 op gezocht is, want deze zullen heel weinig zoekvolume hebben maar wel heel waardevol zijn voor jouw business.
  3. Keyword moeilijkheidsgraad scores bieden waarschijnlijk weinig handvatten in dit geval. Een lage score zou duiden op weinig concurrentie (dus makkelijk), een hoge op veel (dus moeilijk om je pagina hierop te ranken). Maar het enige wat de Keyword difficulty Tool doet is de eerste twee SERP’s van een bepaald zoekwoord analyseren op “Page Authority” en “Domain Authority”. We praten echter over heel weinig mensen en hele specifieke zoektermen dus het kan best zo zijn dat de 10 gevonden pagina’s helemaal niet zo moeilijk zijn om te ranken, maar dat gewoon niet alle pagina’s geoptimaliseerd zijn voor alle ingevoerde zoektermen. Ik adviseer dan ook om goed naar de keyword doelen te kijken om die ene zoekterm te vinden waar het om draait. Bijvoorbeeld wanneer je ontdekt dat niet alle pagina’s alle zoekwoorden bevatten of dat eigenlijk slechts één pagina lijkt te voorzien in de behoefte van de bezoekers, dan heb je waarschijnlijk een waardevolle longtail zoekterm gevonden.

 

Grootschalige, niet specifieke longtail SEO

Dit is een totaal andere benadering dan de vorige. Het is dan ook bestemd voor een ander soort website, een andere applicatie. We gaan niet onze website optimaliseren voor specifieke zoektermen of zinnen. In plaats daarvan zeggen we: “Weet je wat? We willen een brede content strategie inzetten zodat we alle soorten van longtail zoekwoorden omvatten binnen een bepaalde branche”. De inhoud van zo’n website zou bijvoorbeeld educatief kunnen zijn, of meer een forumachtige aard kunnen hebben. Het kan ook om productinformatie gaan, waarbij je een platform biedt voor bijvoorbeeld gebruikers informatie in de vorm van reviews of uitwisseling van tips etc.

Waar moet je op letten bij deze strategie?

  • De content moet waardevol zijn en uiteraard van betekenis zijn voor de bezoekers.
  • Speciale zoektermen zijn van ondergeschikt belang. Want ik weet dat ik NIET weet wat de zoektermen zijn. Dus ik moet de inhoud op een andere manier selecteren en samenstellen waarbij ik de bruikbaarheid en unieke karakter in de gaten moet zien te houden
  • Waakzaamheid is geboden want je wilt geen flauwekul op je website hebben en zeker niet op door Google geïndexeerde pagina’s. Dat kan op twee manieren. Je checkt voor de pagina’s worden gepubliceerd, of je checkt met behulp van je Analytics en dan block je –met robots.txt of meta robots tag- die pagina’s waarvan je het idee hebt dat ze niet van toegevoegde waarde zijn.

Heb je vragen over deze blogpost over longtail zoekwoorden? Neem gerust contact op!

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht