Linkbuilding is het verzamelen van links naar je website. Want hoe meer links naar jouw website, hoe belangrijker je website in de ogen van Google is. Althans zo was het vroeger. Nu gaat het met name om de autoriteit van een website. Inkomende links vanaf andere, betrouwbare, hoog rankende websites, zijn een indicatie van de waarde van je website voor een bepaalde zoekterm. Maar hoe vind je de juiste websites voor jouw linkbuilding?
Hoogrankende websites niet altijd eerste keuze voor linkbuilding
Veel bedrijven proberen dus links te vergaren van websites die zelf hoog in de zoekresultaten staan. Vaak gebruiken ze Google om te zoeken naar de meest lucratieve sites. Het is een algemeen misverstand te denken dat de websites die hoog scoren op de zoekterm waarop je gevonden wilt worden, ook een goede keuze zijn voor jouw linkbuilding strategie.
Concurrenten plaatsen geen links
Ten eerste zijn de websites die verschijnen, in feite je directe concurrenten. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze geen enkele belangstelling om een link te plaatsen naar jou, als concurrent. Ten tweede verschijnen deze bedrijven bovenin de zoekresultaten, omdat Google van mening is, dat deze websites het beste voldoen aan de gegeven zoekcriteria. En dat het dus niet de bedoeling is dat een bezoeker dan op een website komt waar een link staat naar weer een andere website. De zoeker moet op die betreffende website het antwoord vinden op zijn of haar vraag. En aangezien het bij Google draait om relevantie voor de bezoeker, is een link niet interessant.
Alternatieve websites voor linkbuilding
Wanneer je je nu afvraagt waar je dan wèl je links moet plaatsen, denk dan eens verder. Er zijn uiteraard honderden verschillende manieren te bedenken waar je de beste websites kunt vinden, maar ik noem er drie. En dat hoeven niet websites te zijn die het beste ranken op jouw zoektermen. Het vraagt wel enige creativiteit, maar het loont de moeite om je te buigen over de alternatieven.
Websites die links bevatten naar de websites die hoog in de zoekresultaten verschijnen.
Het kan goed zijn dat je een website vindt die linkt naar de nummers 1, 3 en 4. En een ander met links naar 1,2, 4 en 6. Zo’n website kan een goede ingang zijn om een link naar jouw website op te plaatsen. Dat kunnen dus onder andere heel goed start- en overzichtspagina’s zijn.
Ga op zoek naar de paraplu
Dit zijn websites die bredere, meer algemeen onderwerpen aansnijden die aansluiten op je zoekterm en ook hoog in de zoekresultaten verschijnen. Hier gebruik je Google voor. In het geval van de designbank kan dat bijvoorbeeld “interieurontwerp” zijn, of “interieur ideeën” of “interieurevenement” of zelfs “woonbeurs”. Websites die dan verschijnen kunnen een goede plek zijn voor een link jouw website zin heeft. Niet alleen omdat het jouw bezoekers oplevert, maar ook omdat de link voor de desbetreffende website een aanvulling betekent en de bereidheid groter zal zijn om een link op te nemen.
Publicaties en bronnen
Ga nog een stapje verder en zoek naar publicaties en bronnen die nog niet hoog scoren maar wel invloedrijk zijn op andere terreinen. Op Instagram of Pinterest kun je op zoek gaan naar bedrijven of publicaties die regelmatig de hashtags gebruiken waarin je geïnteresseerd bent en die veel volgers hebben. Met #designbank of #interieurontwerp of bijzondere meubels kom je dan interessante publicaties, mensen of instanties op het spoor die veel bezoekers trekken op bijv. facebook of andere social media. En omdat Google al snel dergelijke populaire topics oppikt en daarmee dergelijke publicaties ook hoog zal ranken, zijn deze websites de moeite waard om te benaderen voor een link. Zorg er natuurlijk wel voor dat je ook hier waarde toevoegt en het voor de desbetreffende website ook interessant maakt.
Sponsoring
Doe je aan sponsoring met je bedrijf? Ongetwijfeld vraag je direct of het logo van je bedrijf mag worden opgenomen op de site van de partij. Maar vraag dan in ieder geval ook een link als voorwaarde voor een sponsorschap. Zo makkelijk kan het zijn
Ook eens een kopje koffie drinken en praten over Linkbuilding?
Meer informatie
Neem direct vrijblijvend contact op voor een gesprek over Facebook adverteren