concurreren-op-seo-kleine-bedrijven

Het lijkt misschien een onmogelijke zware strijd om te concurreren met grote sites in de SERPs, maar er zijn voordelen van het runnen van een kleinere site die een enorm verschil kunnen maken voor jouw SEO. Rand legt uit hoe kleine bedrijven en websites kansen kunnen creëren, die voor de grote sites niet mogelijk zijn, ondanks hun natuurlijke voordelen.

Bekijk hier de samenvatting (Engels) in video:

Hoe kunnen kleine bedrijven / websites concurreren met de grote jongens in SEO?

Grote sites in SEO hebben een aantal grote voordelen. Deze omvatten zaken als:

Domein autoriteit

Kwantiteit en de diversiteit van de links die naar hun verwijzen
Over het algemeen scoren deze sites hoger dan wanneer ze een gloednieuwe site zouden zijn.

Betrouwbaarheid.
Ze hebben merkassociaties opgebouwd in de afgelopen jaren door middel van reclame en door hun grootte en omvang en hun reputatie. Over de jaren heen betekent dat dat mensen dit merk vertrouwen, willen hebben, en blijven kopen.

Financiële middelen (die waarschijnlijk niet heeft als een kleine website).
Als we praten over Expedia tegenover randtravels.com (voorbeeld), dan hebben zij tientallen, zo niet honderden miljoenen dollars die zij ten opzichte van hun web-marketing kunnen inzetten voor een betere SEO, en ik heb, nouja ja, alleen mijzelf.

Vermogen om te investeren
Als het niet een grote prioriteit is voor Expedia, dan zijn ze waarschijnlijk niet van plan om daarin te investeren, en dit is waar veel van jouw voordelen vandaan komen.

Voordelen voor kleine websites:

Wendbaarheid
JE kunt ervoor kiezen om te zeggen: “Hier zijn alle dingen die we zouden kunnen investeren op dit moment, en weet je wat, dit is de hoogste prioriteit op dit moment,” en een week later besluiten dit is niet langer te zien als hoogste prioriteit. Je kunt van gedachte veranderen en je hoeft dit niet te overleggen met een manager of een team of een baas. Je hoeft niet 3 lagen management om goedkeuring te vragen. Je kan zeer behendig zijn. Kleine teams kunnen opmerkelijk veel gedaan krijgen in een korte tijd ten opzichte van de grotere websites.

Creativiteit
Je mag buiten de grenzen treden. Als je een idee hebt, kunt je dit uitvoeren. Als je een idee hebt bij Expedia, moet je een heleboel goedkeuring krijgen voordat je het kunt uitvoeren, en kun je beter zorgen dat al het andere werk dat op de planning staat al af is.

Focus
Als een klein bedrijf, kunt je ervoor kiezen om jouw web-marketing inspanningen te richten op een specifiek ding. Dus als je weet dat SEO is waar al jouw kansen liggen, kunt je jouw andere web marketing kanalen negeren, dan kunt je retargeting negeren voor een paar weken, dan kunt je jouw PPC-accounts negeren voor een paar weken en gewoon concentreren op SEO. Bij Expedia.nl heeft een marketing manager een lange lijst van dingen die ze moeten doen waar zij verantwoordelijk voor zijn, en ze kunnen niet simpelweg alle taken negeren en focussen op iets nieuws.

Niche beroep
Ja, Expedia heeft een naam opgebouwd omtrent reizen, en ze hebben de vestigingen in de buurt van hotels en vluchten en boekingen en al dit soort dingen. Maar je kunt ervoor kiezen om je te richten op een specifiek detail uit de branche en zeggen: “We gaan ons uitsluitend richten op deze tak, en we gaan de leiding nemen in deze specifieke niche.” Dit kan je bedrijf vele voordelen opleveren.

Echtheid
Een groot merk heeft vaak connecties met grote verenigingen. Een kleiner merk kan zeer sterke positieve connecties opbouwen met, toegegeven, een kleiner publiek, maar je hoeft niet zo veel, zo snel of zo direct een groot merk te zijn om geld te verdienen. JE kunt zich concentreren op naamsbekendheid in jouw zeer specifieke niche. Als je dit goed aanpakt, kunt je een geweldig bedrijf, een klein bedrijf, naar een geweldig klein bedrijf opbouwen.

5 manieren om te concurreren

1. Concentreer je op keywords (zoekwoorden) waar een groot bedrijf niet bereid, niet toe in staat, of tot nu toe niet mee probeert te concurreren

Laten we het eerst eens hebben over zoekwoorden. In het SEO trefwoorden universum zullen er zoekwoorden zijn die een groot merk, zoals in dit voorbeeld Expedia, niet gebruikt of niet in staat is te gebruiken, omdat het indirect leidt naar ROI, juridische kwesties of PR kwesties. Dit kunnen dingen zijn als:

Long-tail zoekwoorden
Expedia zal zich zeker richten op iets als “Istanbul stadsgids,” maar ze zijn wellicht niet gericht op iets als “beste winkels te bezoeken in Istanbul’s Grand Bazaar.” Ik heb dit trouwens opgezocht en ik kon geen grote lijst vinden, dus als iemand een lijst wil maken zou dat handig zijn, want op de grote bazaar is het moeilijk om dingen te vinden.

Vergelijking zoekwoorden
Expedia kan niet de merknamen van hun concurrenten controleren, en ze zouden er in het algemeen zeker niet voor kiezen om zich te vergelijken met een ander merk. Dus een pagina “Venere vluchten versus Expedia-vluchten” gaat er simpelweg niet komen, maar als klein bedrijf kun je je op deze vergelijking richten. Dit is een voordeel voor een klein bedrijf.

Editorial zoekwoorden
Expedia heeft zakelijke relaties met veel verschillende hotels. Daarom is het niet in hun belang om hotels in een bepaalde locatie van 1 tot 10 of van 1 tot 100 te rangschikken. Als kleine website kun je deze beperking van grote bedrijven juist gebruiken als iets krachtigs.

2. Doel voor gezag en merkassociatie in een zeer specifieke niche

Dus zoals we kunnen zien is Expedia gericht op reizen. Maar Rand’s Travels kan zich richten op specifieke stads routes, gerangschikte reisbestemmingen of een ander dun plakje van een niche waar Expedia niet toe in staat is.

3. Voortzetting van indirect/harder-to-monetize content

Dus Expedia weet dat ze over het algemeen niet alleen zoekwoorden nastreven, maar ook de inhoud die mensen helpt direct te kopen van Expedia, en ze kijken naar dat pad van conversie. Maar je zou kunnen zeggen: “Het kan me niet schelen of het 3 or 4 of 5 bezoeken kost om iemand over te halen. Ik wil vertrouwen opbojouwen. Ik wil gezag in mijn niche opbouwen. Daarom kan naar inhoud streven die Expedia niet nastreeft.” Ze kunnen hotels, vluchten, auto’s en steden zijn. JE zoje aanbevolen websites, reizen, onderwijs, niejouws, tactieken, tips en buurten kunnen worden.

4. Ga dieper en biedt meer waarde met de inhoud dan wat je grote concurrentie kan veroorloven

Je kunt meer investeren in een enkel stuk van de inhoud dan Expedia of een ander groot merk ooitzou kunnen. Dus als je als kleine niche zegt dat dit zoekwoord of deze set van zoekwoorden zeer belangrijk voor je is, of deze zoektocht uiterst belangrijk is, dan kunt je 10 x content creeëren. JE gaat 10 keer meer moeite en energie en middelen steken in de opbouw dan wat jouw grote merk concurrent kan doen. Als zij een twee sterren bron zijn, ga ik een vijf-sterren bron zijn.

5. Bouw 1-op-1 relaties op, waar jouw concurrent nooit in zal investeren

In aanvulling op dat element van het creeëren van betere inhoud, kunt je ook werken aan betere, meer directe relaties met de mensen met wie je die relaties nodig hebt. Dus Expedia gebruikt hun PR-team, een team van mensen die hun relaties onderhoud. Maar jij kunt direct gaan. Jij kunt zeggen: “Ik ben Rand’s Travels. Ik ga de mensen in Instanbul ontmoeten. Terwijl ik daar ben probeer ik die relaties persoonlijk op te bouwen. Via scoial media laat ik bijvoorbeeld blog reacties achter, en dat zal mijn authenticiteit en mijn bekendheid in de niche versterken.”

Dat zijn enorme voordelen en die kunnen helpen om het bereik van jouw content te versterken en om je zicht op deze sleutelwoorden en deze inhoud te verbeteren. Iets dat jouw concurrent niet kan doen, omdat ze simpelweg te groot zijn geworden.
Zij moeten dit alleen doen op grote schaal en wanneer je dit alleen kunt doen op grote schaal, kun je je niet op dezelfde focussen.

Bron: https://moz.com/blog/small-businesses-websites-compete-big-players-seo-whiteboard-friday